Červen 2004
Svátek má:
Ferdinand
30. 6.
Cinda
dnes večer!
Po delší době se dnes večer opět sejdeme na Císařské louce. Původní
termín (pátek), jenž i tak se těžko hledal, byl nakonec pro přílišnou
zahlcenost lidmi, kteří zde poslední dobou s vervou oslavují takřka
cokoli, změněn na dnešek a zdá se, že ku prospěchu věci, neboť účast
přislíbilo daleko více Řevů než původně.
|
Keltská kytara v končící čajovně
V komorním prostředí smíchovské čajovny Měsíční kočka jsme si včera
poslechli koncert dvou výborných kytaristů Michala Hromka a Jaroslava
Nováka, kteří vystupují pod názvem Keltská kytara.
Keltská kytara - tak se jmenovala první deska Michala Hromka (doposud jich
vydal sedm), která vzbudila obrovský zájem a například v Severní Americe jí
prodalo přes sedmdesát tisíc kusů (!). Však tam také v roce 1997 převzal
Hromek Zlatou desku, což je úspěch, o kterém se může všem našim popovým
"stár" jen zdát.
Páteř večera tvořily Hromkovy adaptace melodií slepého irského loutnisty
Toirdhealbhacha O'Cearbhalláina, jinak Turlougha Carolana alias O'Carolana z
Nobberu (1670-1738), v jehož kompozičním přístupu se odrážel vkus
šlechtických patronů, takže bardovy skladby vedle nepopiratelného gaelského
dědictví nesou rovněž stopy baroka či italských skladatelů, hlavně
Vivaldiho nebo Corelliho, což spolu s jejich torzovitostí a víceznačností
poskytuje Hromkovi " vítanou záminku domýšlet a v introdukcích, mezihrách
a protihlasech vymýšlet hudbu v několika stylových rovinách, které mám rád".
Krom tohoto základního repertoáru nám zahrál Hromek několik svých skladeb
a také Jaroslav Novák se představil jako autor svou Introdukcí a Allegrem.
Oba interpreti se rozloučili skladbou, kterou napsal Turlogh O'Carolan údajně
na smrtelném loži. Zahrál ji a zemřel.
Bylo to symbolické, neboť čajovna, která nám zprostředkovala tak blízké
setkání s líbeznou a nadčasovou hudbou, tímto koncertem končí a patrně
zaniká. Škoda.
Historie nábytku -
postel 2.
(Dějiny pohodlí IX.)
Jak nastupovala nová a nová století, docházelo pomalu a po malinkých
krůčcích i k demokratizaci společnosti. Tak se
také postel stala částečně dostupnou všem. Samozřejmě tvrdé prkno
postele sluhy se dalo jen stěží srovnávat s vyřezávanými koráby snů
jeho pána.V závěru baroka a v rokoku (18. stol.) dochází k diferenciaci
nábytku, ve kterém udával tón dvůr
francouzských králů.
Století 19. přineslo nový pohled na ložnice a tedy i na postele. Ty se
staly součástí ložnicových souprav. Nebyly to tedy již osamocené kusy
nábytku, ale patřily k nočním stolkům, prádelníkům a šatním skříním.
Zatím největší experimenty přinesl na počátku 20. století
funkcionalismus. Objevují se trubkovité postele s vloženou pérovou
matrací, víceúčelová lehátka. A pak dokonce tradiční postel, výjimkou
jsou manželská dvoulůžka, ustupuje před lehátkem či válendou,
vestavěnou do sektorového zařízení ložnice.V posledních deseti letech
si však postel vybojovala opět své významné postavení. Zkoumá se
biologická a psychická pohoda spánku a odpočinku, výška i situování
lehací plochy a její složení z hlediska materiálu. Vracejí se přírodní
materiály a jednoduché tvary. Postele se oprošťují, aby obohatily náš
spánek.
29. 6.
Hřebíček
na České Kanadě
Několik pořádkumilovných Řevů se poslední dobou obrátilo na Táňu
s podivem, že z penzionu Hřebíček, kam se o prázdninách chystáme,
nepřišel dosud požadavek na zálohu a tudíž zda s námi vůbec počítají?
Počítají a těší se na nás. Pan majitel, který loni po jednom našem
veselém večeru prohlásil, že již pochopil, proč se jmenujeme Řev,
nyní Táně sdělil, že si nás dovolili zařadit mezi své štamgasty a
od těch prý zálohu nepožadují.
|
Cyklobusy - Šumava
V Jižních Čechách funguje rozsáhlý systém cyklobusů, který již druhým
rokem pod názvem Cyklotrans
provozuje dopravce ČSAD
Jihotrans. Pět barevně odlišených linek pokrývá oblast Jihočeského
kraje od Šumavy přes Lipensko, Novohradské hory až po Třeboňsko. Všechny
linky ráno vyjíždějí z Českých Budějovic a večer se po projetí celé
trasy zase do Budějovic vracejí. Ve Volarech, Kaplici a na Kvildě jsou přestupní
stanice, kde na sebe jednotlivé linky čekají a zajišťují vzájemný přestup.
Systém je v provozu za každého počasí, od června do září o víkendech a
svátcích, během letních prázdnin s linkami i ve středu a v pátek. Jízdní
kola jsou přepravována za 5 Kč na speciálním vleku za autobusem, osoby se přepravují
podle ceníku ČSAD.
Přímo v národním parku Šumava se návštěvníci přepravují pomocí
dopravního systému „NP
bus“. Jen jedna jeho linka, jezdící od června do konce září, je ale
uzpůsobena na přepravu jízdních kol. Dopravcem na této lince je ČSAD
Autobusy Plzeň a 80 km dlouhá
trasa vede z Lenory přes Kaplici, Borovou Ladu, Kvildu, Modravu, Prášily,
Železnou Rudu až na Špičák. Na Kvildě se dá přestoupit na již zmíněný
jihočeský dopravní systém Cyklotrans, na západní straně Šumavy je do Železné
Rudy a na Špičák spojení vlakem z Prahy, Plzně či Klatov.
(převzato z TrekNet)
Historie nábytku -
postel 1.
(Dějiny pohodlí IX.)
První
postelí, kterou si člověk na své dlouhé cestě vývojem našel, byla
přirozená terénní vlna. To znamená, že sny se mu zdály v brázdě či
dolíku na louce, díře ve skále. Časem i v uměle vyrobené prohlubni v
primitivní chýši. A protože střed příbytků a jeskyní patřil ohni, tehdy
téměř mytickému, nacházela se lůžka podél zdí. To byl jakýsi pravzor
vestavěné postele s primitivními lůžkovinami větvemi, listy, trávou,
kožešinami... Staří Egypťané už znali dokonce lůžko mobilní. To se
psalo druhé tisíciletí před Kristem.
Postel, lehátko či lůžko však nesloužily jen k odpočinku nebo spánku.
Staří Řekové a Římané při jídle a zábavě polehávali na denních
lehátkách.
Samostatné postele se objevují v období gotiky a byly velkou vzácností,
mnohdy v jedné posteli spala celá rodina. Spáči této doby byli vlastně
schováni za vysokými vyřezávanými čely nebo usínali chráněni
baldachýnovými nebesy. Služebnictvu a společensky níže postaveným
osobám sloužily ve středověku lavice, často umístěné podél stěn kuchyně
nebo čeledníku.
(pokračování)
28. 6.
Pozor!
Cinda již ve středu!
Po konzultaci s panem nájemcem Námořnické hospody na Cindě byl termín
příštího spolkového setkání přesunut z pátku na středu.
Konečný termín našeho červnového seřvání je tedy STŘEDA
30.6. od 18hod
|
Plán
akcí na rok 2005
Táňa zveřejnila beta verzi plánu řevských akcí na rok 2005. Návrh
obsahuje místa tradiční (U Frühaufů, Möhwaldova bouda) jakož i ta,
kde jsme již dlouho nebyli a kam by se mnoho Řevů chtělo znovu podívat
(Rybník). Důležité jsou ovšem tři novinky, které zaplňují bílá
místa na mapě krajů Řevem navštívených: Ardšpach na severovýchodě,
konec Královského hvozdu u Nýrska s pustinami Všerubského průsmyku
na jihozápadě a pozoruhodný Vranov nad Dyjí, kde najdeme vše, co se nám
líbí: koupání, romantická údolí Dyje, lesy, vinice i historické
památky, jak u nás tak v Rakousku.
K novým cílům se samozřejmě podrobněji vrátíme.
- 14. - 16.
1. Šumava, U Frühaufů
-
16. 4. tanec na Cindě (zahájení sezóny)
- 29.4. -
1.5. Krkonoše, Möhwaldova bouda (Čarodějnice,
mimozemšťani)
- 20. - 22.
5. Ardšpach
- 17. - 19.
6. Šumava, Nýrsko
- 13. - 30.
7. Vranov nad Dyjí
- 23. - 27.
9. Český les, Rybník
- 02. - 04.
12. Krkonoše, Barborka (Mikuláš)
|
Romeo
a Julie na Pražském hradě
Premiérou nesmrtelného příběhu lásky Romeo a Julie v režii Martina
Huby začal na Pražském hradě osmý ročník Letních shakespearovských
slavností. Inscenace Romeo a Julie se bude v Praze hrát do 24. července,
poté bude uvedena v Bratislavě, Brně a do Prahy se vrátí od 27.
srpna do 12. září. A to je období, ve kterém bychom mohli toto představení
jako spolek navštívit. Rozmýšlejte. Za krátko se vás Táňa
zeptá!
|
Apropó, když už jsem u toho Shakespeara. Spor o to, zda napsal slavná
dramata neutichá. Literární historici už z autorství stihli podezírat
například filozofa Francise Bacona, dramatika Christophera Marlowa, a
dokonce i královnu Alžbětu I. Ve dvacátém století začala sílit
myšlenka, že slavná dramata sepsal šlechtic Edward de Vere.
Nejnovější teorie hlásá, že "pravý" Shakespeare byla žena - talentovaná básnířka
Mary Sidneyová. Tuto Shakespearovu vrstevnici, která ve svém
domě hostila nejlepší básníky své doby, považovala alžbětinská Anglie
za jednu z nejchytřejších žen v zemi. Dostalo se jí dobrého vzdělání,
ovládala cizí jazyky a měla k dispozici rozsáhlou knihovnu.
Autorství Sidneyové by vyřešilo několik záhad kolem Shakespearova díla.
Kupříkladu otázku, proč William psal milostné sonety mladšímu muži -
Sidneyová udržovala poměr s mladým milencem. Vysvětlilo by to i
Shakespearovu přezdívku "labuť avonská". Sidneyová totiž vlastnila dva
statky na řece Avonu a labuť byla její erbovní zvíře.
26. 6.
Pozor!
Cinda již ve středu!
Po konzultaci s panem nájemcem Námořnické hospody na Cindě byl termín
příštího spolkového setkání přesunut z pátku na středu.
Konečný termín našeho červnového seřvání je tedy STŘEDA
30.6. od 18hod
|
25. 6.
Stromovka jubilejní
Dvě stě let od zpřístupnění Stromovky Pražanům oslaví dnes tento jeden z nejznámějších pražských parků.
Bývalá
královská lovecká obora byla založena v roce 1268 za vlády Přemysla
Otakara II. na území osady
Ovenec. První písemná zmínka o oboře je z roku 1319, kdy zde král Jan
Lucemburský dal postavit tribunu pro zamýšlené rytířské turnaje.
Za Rudolfa II. byl pozemek rozšířen na plochu téměř 20 hektarů a pro
jeho napájení byla vybudována Belvedérská štola. Za tohoto panovníka
byla obora rozšířena, zřízena bažantnice, obohacen i sortiment zvěře.
Mimo běžné lovecké druhy byly zde chováni daňci, buvoli, asijské kozy,
atd.
Obora byla několikrát zničena při válkách o ovládnutí Prahy: války
husitské, třicetiletá válka, války o dědictví rakouské. Byly zde
ležením vojska pruská, francouzská, saská, bavorská.
Koncem 18. století ztratil vídeňský dvůr o toto území zájem. Rybník byl
vypuštěn, obora byla z větší části přeměněna v pole, štola byla zcela
ucpaná.
Obliba obory se obnovila vlivem Karla Rudolfa Chotka v roce 1804, když
byla dána k dispozici Pražanům jako tzv. libosad. Byly zde zřízeny
různé vodopády, vodotrysky a obnoveny vodní plochy. Voda pro ně byla
získána z opravené a funkční Rudolfovy štoly.
(...více)
Historie nábytku
(úvod)
(Dějiny pohodlí IX.)
Kromě šlechtických paláců a salonů bohatých měšťanů by nám dnes domy ze
16. století připadaly prázdné. Prakticky v nich nebyl žádný nábytek.
Marně bychom hledali třeba skříně. Méně zámožní ukládali prádlo a
svršky do košů nebo ještě v devatenáctém století do truhel, které
sloužily zároveň k sezení. Klasické židle a stoly se začaly používat až
v osmnáctém století. Do té doby se sedělo na lavicích nebo na truhlách
a ti chudší na podlaze. Spalo se většinou na slamnících na zemi. Postel
byla považována za luxus, který musel být vystavován na odiv třeba tím,
že se v posteli přijímaly návštěvy.
24. 6.
Na Cindu jako do Ria
Zdá se, milí Řevové, že se naše Cinda pomalu stává tím, co si již
dlouho zasluhuje, totiž místem romantické zábavy.
V sobotu (26.6.) od 20 hodin se na ní bude tančit, hrát a zpívat až do rána
- to vše v rámci Pražského karnevalu.
Den
plný zábavy, hudby a tance zahájí už v poledne na pěší zóně Anděl
tvůrčí dílny. Zájemci se v nich mohou naučit tancovat salsu, žonglovat,
chodit na chůdách či hrát na bubny.
Pestrobarevný průvod alegorických vozů s tanečníky se vydá v 15:00 z
náměstí 14. října smíchovskými ulicemi na ostrov Císařská louka.
Na ostrově se mohou lidé bavit až do ranních hodin. Připraveny jsou pro
ně koncerty hudebních skupin, vystoupení tanečníků a ohňostroj na vodě.
Karneval má propojit mnohé umělecké žánry - divadlo, hudbu, výtvarné
umění a tanec. Návštěvníci se mohou těšit na pestrou směs.
Krásné ženy samozřejmě nebudou chybět.
Na ostrově bude také vyhlášena nejlepší taneční skupina, nejzajímavější
maska a nejoriginálnější alegorický vůz. Do soutěže se může zapojit
každý. Hlavním tématem karnevalu jsou přírodní světy.
(...více)
Historie spodního prádla 4.
(Dějiny pohodlí VIII.)
Podprsenku vymyslela v roce 1914 Američanka Mary Phelps Jacob, když se
chystala na ples. Korzet jí vadil při tanci a tak se svou služebnou
vyrobila první podprsenku ze dvou kapesníků a stuh. Svůj nápad prodala
za 15 tisíc dolarů jedné firmě, která začala podprsenky vyrábět
sériově.
Korsety pak po první světové válce mizí z dámské módy úplně. Prádlo
plátěné je nahrazováno pohodlnějšími materiály. Také se přechází k
vhodnějším tvarům. Poválečná funkcionalistická móda zredukovala prádlo
na minimum. Po roce 1925 získává už dnešní podobu.
23. 6.
Svatojánská noc
Nezapomeňte na dnešní noc, která předchází zítřejšímu svátku svatého
Jana Křtitele, nezapomeňte na noc svatojánskou!
Té
noci voda a oheň nabývají neobyčejné moci, v bylinách se probouzí
zázračná síla, a také nadpřirozené bytosti provozují s neomezenou
volností svou kouzelnou moc.
Ten, kdo touží po neviditelnosti, musí v tuto noc nasbírat semínka
kapradí, aniž se jich dotkne, a může se stát neviditelným. Semínko
zlatého kapradí přivolává lásku a chrání ji navždy.
Zlaté kapradí, utržené za úplňku tou pravou osobou, zajišťuje také
neomylně cestu k pokladům.
Svatojánská noc je jako magický sen.
Svatojánská noc je nejkratší nocí v roce. Soumrak na svatého Jana trvá
při bezoblačném počasí přibližně ještě 45 minut po západu a stejnou
dobu před východem slunce. Tím se svatojánská noc zkracuje celkem o 1,5
tedy na pouhé 6.5 hodiny.
Od 23. června se ale noci začnou prodlužovat a proto se věřilo se, že
také
zlé síly získávají opět svou moc.
V životě našich předků hrálo právě toto období velmi významnou úlohu.
Dodnes se můžeme setkat s takovými obraty, jako jsou svatojánské bouřky
či svatojánské povodně, dodnes si můžeme koupit svatojánské byliny nebo
svatojánské masti. Tehdy, za těch starých časů, se věřilo, že některé
byliny ztrácejí právě po svátku sv. Jana Křtitele svou sílu
a proto jejich sběr právě nyní vrcholil. Mezi zvlášť významné
svatojánské byliny patřil např. bez černý. Lidé natolik věřili v jeho
léčivé účinky, že dokonce během svatojánského času uléhali pod jeho
keře, neboť věřili, že „kdo se vyspí pod bezinkou, zbaví se sedmera
nemocí“ (jak praví jedno přísloví). Současného vědou odkojeného člověka
samozřejmě nic podobného ani ve snu nenapadne a nad hloupým jednáním
neznalých předků se musí jen pousmát. Kupodivu to však byla právě věda,
která prokázala, že mimo jiné právě v bezu se nachází látky se značně
antibakteriálními účinky a že tyto látky jsou z rostliny uvolňovány i
do okolí.
Historie spodního prádla 3.
(Dějiny pohodlí VIII.)
Až
do 19. století nenosily ženy pod sukněmi nebo šaty většinou nic.Spodní
kalhotky začala jako jedna z prvních žen nosit v 16. století Kateřina
Medicejská. Od roku 1730 se tento kus prádla natrvalo usadil v šatníku
aristokratek.
Nicméně je do konce 18. století ho v Paříži nosila pouhá 3,5 %
urozených dam a zhruba jedno procento služebných.
Jinde byly považovány za součást oděvu vhodnou spíše pro prostitutky
nebo herečky.
Ženy z ostatních společenských vrstev začaly kalhotky nosit až v druhé
polovině 19. století.
Muži ale spodky nosili. Byl to vynález Keltů a Germánů už ze šestého
století. Existovaly spodky dlouhé a krátké, široké nebo úzké a nelišily
se od kalhot. Ve 14. století bylo dokonce pánské spodní prádlo spíše
svrchním oděvem. Nosili se dlouhé spodky s pásem, který zakrýval
genitálie.
(pokračování)
22. 6.
Luční bouda zachráněna?
Luční bouda se v neděli opět otevřela veřejnosti.
Luční bouda je nejstarší chatou v hřebenové části Krkonoš a patří i k
nejstarším horským boudám ve střední Evropě.
Podle nalezeného kamene s letopočtem byla založena v roce 1623. Pověst
spojuje její vznik se dvěma bratry-šlechtici, mezi nimiž došlo ke
sporu. Slabší z nich musel v obavě o život utéct, dovlekl se až na
hřeben hor a tam si postavil malý přístřešek z větví. Sourozenci se
nakonec smířili a v místech, kde zakopali válečnou sekeru, prý
postavili boudu jako úkryt pro poutníky. Luční bouda v průběhu staletí
několikrát vyhořela, vždy však byla znovu obnovena.
Naposledy vyhořela roku 1938 a následně byla byla přestavěna jako
kasárna. Proto ten její netradiční vzhled, který se dochoval do dnešní
doby. (...více)
Po roce 1990 došlo k privatizaci, postupně se na Luční boudě vystřídalo několik majitelů a objekt chátral.
Údajně byl totiž velký problém tak velikou horskou boudu uživit. Záměrně
píšu údajně, neboť například o loňském Silvestru, ačkoli byla Luční bouda uzavřena celou zimu,
tam přesto přespalo 400 lidí, všelijak poskládaných v lyžárně, která jediná byla otevřená.
Nynější vlastník pražská firma AEZZ (v konkurzu zaplatila za Luční
boudu
deset milionů korun) má velké plány. Hodlá snížit počet lůžek asi o
třetinu,
staví čistírnu odpadních vod, vyčistila prostory restaurace,
zmodernizovala kuchyň,
zprovoznila nekuřáckou klubovnu. Opravena je recepce. Dále bude
připraveno šest pokojů se sociálním zařízením a také pět pokojů pro
turisty, kteří se spokojí se sprchou a toaletou na chodbách.
A tak máme od neděle po dvou letech příležitost najíst se v nejvýše položené české restauraci. Ve výšce 1400 metrů si
můžeme vychutnat například borůvkový koláč, ale také místní specialitu, obří rohlíky.
Přejme novým majitelům úspěch!
Cyklobusy
V klasických linkových autobusech se kola přepravovat nesmí. V poslední době
se však rozhojnil počet sezónních cyklobusů a tak se dá z měst v podhůří
rychle a pohodlně dostat přímo do horských oblastí nebo k cyklostezkám i bez auta.
Nejbližší takový cyklobus nás může zavézti z železniční stanice v Dobřichovicích
do Brd. Upravený cyklobus s kapacitou 25 kol jezdí o sobotách, nedělích a svátcích od dubna do začátku října. Celou
trasu
z Dobřichovic přes Mníšek pod Brdy do Kytína zvládne za den celkem
čtyřikrát. Na lince platí tarif PID, za přepravu kola se platí 12 Kč.
Cyklisté, kteří do Dobřichovic přijedou vlakem, mají přepravu kola v
cyklobusu zdarma.
Historie spodního prádla 2.
(Dějiny pohodlí VIII.)
V
16. a 17. století činili z košile okázalou a luxusní součást oblečení.
Manžety a límce jsou velmi zdobné. Galantní století Ludvíka XIV.
rozšiřuje rejstřík prádla o celou řadu nových druhů. Ženy objevují
kouzlo spodniček, korsetů a živůtků. Zdobí je krajkami a stužkami. Doba
rokoka - vzniká i oblečení domácí - zvané negližé. Není však o nic
pohodlnější, protože se obléká přes spodničky a korset. Jen se k němu
přidává obrovský nabíraný čepec.
Doba francouzské revoluce odstranila dočasně celou složitou konstrukci
prádla, podpor, vycpávek a výztuh. Pod průsvitný košilový oděv
přikazovala pouze tělový trikot. Nedeformoval se hrudník a pas. Mělo to
však nevýhodu - evropské podnebí nebylo pro tak lehké oblečení vhodné a
tak mnohá dívka nebo mladá žena zemřela na tzv. rychlé souchotiny, což
byl vlastně zápal plic způsobený prochladnutím na kost.
Toto krátké období vystřídala opět hradba co nejmohutnějšího spodního
prádla, se spodničkami, korsety a živůtky. V této době se také objevuje
koupací oděv velmi podobný spodnímu prádlu.
(pokračování)
21. 6.
O
Devíti skalách, Kadovánku a májovém sněhu
Ještě naposled se vracím k poslední cestě našeho spolku na
Vrchovinu.
Již dříve jsem popsal, jak slavně jsme dobyli nejznámější z pramenů
Svratky, jejíchž vod Václav st. ochutnal a označil je za osvěžující.
Další náš cíl byl, jak jinak, než romantický útvar zvaný Devět
skal (836 m), kde jsme si vychutnali oběd i krásné výhledy snad až
k Železným horám a kde zapsáni jsme i ve vrcholové knize.
Pak šlapali jsme nahoru a dolů podle skal, až vstoupili jsme na nebeské
pastviny kolem Samotína, jehož obytná stavení (mnohá ještě roubená)
obklopují přepestře rozkvétající louky, odedávna rozčleněné mezemi a
kamenicemi, na kterých rostou jeřáby, lísky a šípkové růže. Je to téměř zapomenutý kout panenské přírody, která
sem vábila mnoho malířů, stejně jako bývalá hospoda pana Tlustoše
s vyhlášeným Samotínským vánkem, blahé paměti.
Avšak "Král jest mrtev, ať žije král!", a jednu raritu
nahradila druhá. Kadovská hospoda nás přijala srdečně a nabídla nám
nejen místní sladkohořký bylinný likér Kadovánek, ale
posléze i ztracený zde mobil unavené již Michalky.
A pak znovu na nohy a svižným krokem vyrážíme do zářivého podvečera
kolem Josefského dvora a bažinami u Medlovského rybníka domů k
Sykovci a na večeři, jíž stihli jsme jen taktak.
Ráno chumelilo. Padaly veliké sedlácké vločky a sněžení konce nemělo.
Po snídani jsme se proto rozhodli opustit myšlenku cyklistické
vyjížďky (Václav se s ní loučil velmi bolestně). Jako alternativa
zvolen byl nedaleký hrad Pernštejn. Na hradě vládl středověk
a nedělí počasí velmi proměnlivé.
Tak. Celé toto povídání si nyní můžete zopakovat pomocí fotoseriálu,
který naleznete ZDE
nebo jako obvykle.
Jarda
|
Léto je tady !
Léto začalo dnes ráno ve 02:57 minut středoevropského letního času.
Severní polokoule Země se v ten okamžik přiklonila nejvíce ke Slunci a
nastal slunovrat. Prakticky to znamená, že dnes máme nejdelší den v
roce a naopak nejkratší noc.
Okamžik, kdy nastává slunovrat, není pokaždé stejný. Mění se proto, že
kalendářní rok má 365 dní a je-li přestupný, trvá 366 dní, zatímco Země
oběhne kolem Slunce za 365 dní pět hodin a 49 minut. Proto se i okamžik
letního slunovratu opožďuje každý následující rok o oněch přebývajících
pět hodin 49 minut. Zařazením přestupného roku se "předběhne" o 18
hodin 11 minut. Může se přitom o den změnit i jeho datum.
Současný řehořský neboli gregoriánský kalendář pracuje se čtyřsetletými
cykly. Nový cyklus začal v roce 2000. Na jeho začátku vznikají největší
rozdíly. Proto ve 21. století připadne letní slunovrat dvaašedesátkrát
na 21. června a osmatřicetkrát na 20. června, bude-li se udávat ve
středoevropském letním čase. Na 20. června připadne letní slunovrat v
roce 2020, což bude poprvé od roku 1796.
Historie spodního prádla 1.
(Dějiny pohodlí VIII.)
Prádlo zůstávalo po staletí v plenkách a opravdu účelné a pohodlné prádlo patří k nejmladším vynálezům v dějinách.
Dlouho
vlastně žádné prádlo neexistovalo - chiton nebo tunika byly vlastně
košilí a šatem v jednom. V nejlepším případě se oblékaly dvě před sebe.
Spodní z nich je pak možné označit jako prádlo. Jedinou součástí oděvu,
která dokonce rafinovaně vylepšovala postavu, byl v době starověku pás
z měkké látky nebo z jemné kůže, který se otáčel pod ňadry a sloužil
jako první, velmi jednoduchá podprsenka.
Teprve velmi pomalu, během středověku, se setkáváme s označením košile.
Zdá se, že byla dlouho předmětem luxusním, nikdo jich neměl v šatníku
mnoho. Dokonce je zde domněnka, že původní košile nebyly bílé, ale
barevné, nejčastěji modré. Dokládají to české kroniky:
"Čeští a moravští páni byli (v bitvě u Vyšehradu) zbiti a všeho odění a
růcha až na modré košile obnaženi."
Košile se jako denní oblečení prosazuje velmi pomalu a těžce. V průběhu
16. století vzniká i košile noční, která se od denní liší jen délkou a
šířkou. Do té doby zimomřiví Čechové spávali prý ve vyřazených
kožiších.
(pokračování)
18. 6.
Broumovsko
O tomto víkendu se chystáme s Táňou na průzkumnou cestu
broumovskem, které zatím zůstává bílým místem na mapě krajin našim
spolkem navštívených, což, doufáme, příští rok napravíme, neboť
se jedná o kout utěšený, kam lákají nejen přírodní
podivuhodnosti jako jsou Adršpašské, Teplické či Jiráskovy skály,
Broumovské stěny, Ostaš, Javoří hory u nás nebo slavné Stolové
hory (Góry Stolowe) hned za hranicemi v Polsku, ale také četné architektonické barokní skvosty.
Kromě broumovského kláštera a množství drobných sakrálních památek v krajině
(křížky, plastiky, sošky, křížové cesty ) mám na mysli především
jedinečný soubor (tzv. broumovská skupina) osmi vesnických kostelů
postavených v letech 1690 - 1743 Kryšrofem Dienzenhoferem ( Vernéřovice, Ruprechtice
, Otovice) a jeho synem Kiliánem Ignácem (Heřmánkovice, Vižňov, Šonov, Božanov a Bezděkov).
|
Devět bran
Slavnostním koncertem se zítra ve Valdštejnské zahradě otevírá
mezinárodní festival česko-německo-židovské kultury Devět bran svůj V.
ročník, který stejně jako v předešlých letech představuje návštěvníkům
široké spektrum hudebních žánrů, filmových projekcí a přednášek.
Festival, který připomíná a obnovuje tradici soužití české, židovské a
německé kultury v Praze v letošním roce premiérově uvádí i divadelní
část.
Všechny festivalové akce jsou veřejnosti přístupné zdarma. Koncerty
probíhají denně ve Valdštejnské zahradě, filmová produkce a přednášky
jsou připraveny v Bio Ilusion a o divadelní část se dělí scéna Divadla
v Dlouhé a klub
Roxy.
Podrobný program akcí je i na internetové adrese www.9bran.cz
Historie koupelny
(Dějiny pohodlí VII.)
Po Římanech, kteří budovali velkolepé veřejné lázně (ti nejbohatší měli
dokonce i své soukromé), přišla doba temna pro osobní hygienu. S
výjimkou oblastí pod arabským vlivem se lidé ve středověké Evropě
nekoupali. Každá domácnost sice měla vědra a kádě na mytí, ale příliš
často se nepoužívaly. Dokonce ještě v roce 1750 byla koupelna v pouhých
šesti procentech pařížských paláců. Panoval názor, že koupání je
nezdravé. Lidé věřili, že teplá voda rozšiřuje póry, kterými pak do
těla mohou snáze pronikat choroboplodné zárodky. Až koncem osmnáctého
století začali lékaři lidem doporučovat, aby si každý den myli obličej,
krk a ruce. Francouzi vymysleli vanu s odtokem, kterou si v roce 1790
odvezl do USA Benjamin
Franklin,
jenž byl americkým vyslancem ve Francii. Uběhlo ale ještě hodně času,
než se z koupání stal každodenní zvyk. A tak když královna Viktorie
nastupovala v roce 1837 na anglický trůn, nebyla v Buckinghamském
paláci jediná koupelna. Ještě v sedmdesátých letech devatenáctého
století byste koupelnu našli jen v několika málo domech. Vany s
trubkami pro přívod teplé vody se začaly vyrábět v 80. letech
devatenáctého století, kdy se začaly používat domácí kotle ohřívané
teplem z kuchyňských kamen. V té době také začala sériová výroba
litinových van.
17. 6.
Prameny
Svratky
Během květnové výpravy do Žďárských vrchů stanul náš spolek u
pramene další z českomoravských řek. Tentokrát jsme si vybrali
Svratku, jejíž ústí do Dyje jsme navštívili o letošních
Velikonocích.
Svratka pramení na úbočí Žákovy hory v oblasti zvané Bahna nebo Sražená
voda. Nejznámějším z jejích pramenů je Stříbrná studánka,
u níž byla prezidentem Ludvíkem Svobodou roku 1970 vyhlášena Chráněná krajinná oblast Žďárské
vrchy, kterýžto čin připomíná kamenný památník.
Tato na pohled nenápadná studánka inspirovala básníka Miloslava Bureše
k napsání slavného Otvírání studánek, zhudebněného
Bohuslavem Martinů.
Pobyt Řevu Přírody na tomto historickém místě (studánka je
zakreslena již na mapě z roku 1741 a její název dokonce odráží úsilí
žďárského kláštera o dolování stříbra ve 13.stol.) zvěčnila Táňa
na několika snímcích, jimiž se můžete pokochat ZDE
(též pak v levém sloupci).
|
Win32/Zafi.B
Tak se jmenuje virus, který se začal masivně šířit elektronickou poštou.
V napadených PC zničí antivirovou ochranu, načež se sám rozesílá k dalším
nešťastníkům.
Nu což, říkám si, takových už bylo! (Nedávno mě například dost potrápil
Sasser.) Jenže primát této potvůrky tkví v tom, že komunikuje česky,
což zatím žádný virus neudělal!
Virus
vám přijde jako email, který je psaný ve většině případů česky. Tento
virus rozeznává na základě přípony vaší emailové adresy jazyk a podle
něj generuje text, který se vám v emailu objeví. Pokud vaše emailová
schránka má příponu
".cz", tak virus logicky předpokládá, že se jedná o českou emailovou
schránku a svůj průvodní text vygeneruje v českém jazyce.
Konkrétní podoba "české" mutace:
Předmět: Elektronicka pohlednice! Tělo: Ahoj!
Elektronicka pohlednice ze serveru http://www.seznam.cz
- Hanka
V případě, že si nejste jisti, jestli jste váš počítač nenakazili tímto virem, doporučuji malý prográmek od společnosti
BitDefender.
(zde)
Historie mýdla část
3.
(Dějiny pohodlí VI.)
Do Evropy se mýdlo dostalo spolu s Araby. Nejprve se rozšířilo do
Španělska. Centry obchodu s mýdlem byly především Benátky, Marseille
(odtud ono slavné
"marseilleské mýdlo") a Janov. I přes neustálé zdokonalování výroby
mýdla se středověká hygiena příliš neměnila.
Teprve v devatenáctém století se mýdlu dostalo zasloužené pozornosti
(před tím bylo výsadou majetnějších). Dnešní mýdla jsou směsí vyšších
mastných kyselin. Vyrábějí se z pryskyřice, nejrůznějších chemických
přísad a barviv. Účinek mýdla spočívá zejména ve smáčecí i emulgační
schopnosti. Odstraní i látky, které nerozpouští.
16. 6.
Muzsikás
ve Švandově divadle
S maďarskou skupinou Muzsikas a její slavnou zpěvačkou Mártou Sebestyén
( patří jí jeden z osmi Oscarů za film Anglický pacient) jsme se včera
vydali na fascinující pouť ve stopách Bély Bartóka a lidové hudby
karpatské kotliny, kde se vzájemně ovlivňovaly kultury Slováků, Romů,
Rumunů, Srbů, Židů, Němců a dalších národností.
Syrovost houslí, rytmus a nezvyklá melodika tryskaly toho večera jako
pramen živé vody z časů, kdy jsme nepotřebovali konzervy popu a
nehledali Superstar.
|
Historie mýdla část
2.
(Dějiny pohodlí VI.)
První záznamy o výrobě mýdla pocházejí z Babylónie přibližně z roku
2800 př.
n. l. a víme, že bylo známo Féničanům kolem roku 600 př. n. l. V těchto
případech se však mýdlo používalo pouze k čištění surovin potřebných k
výrobě látek (např. vlny).
Mýdlo znali i Římané: Plinius Starší popisuje výrobu mýdla z kozího
loje a dřevěného popela. Nicméně pro osobní hygienu Římané mýdlo
nepoužívali, přestože lázně navštěvovali velmi často (pouze otroci jen
jednou týdně). Nečistotu a pot odstraňovali tak, že se nechali natírat
olejem, který vstřebal nečistoty. Olej pak seškrabali a šli do
lázní.
Teprve když ve 2. stol. n. l. slavný římský lékař Galenos
upozornil na očistné vlastnosti mýdla, začalo se mýdlo používat k
osobní hygieně a mydlářství se stalo řemeslem. Proslulí byli byzantští
mydláři, kteří už v 7. stol. zásobovali celý svět. Drahocenné zboží
nevypadalo moc vábně. Bylo vyráběno z olivového oleje, vápna (oxidu
vápenatého) a louhu (hydroxidu draselného), který získávali z dřevného
popela. Mýdlo bylo mazlavé, ne zrovna příjemně vonící, černé, hnědé
nebo nazelenalé. Ale jeho dobré vlastnosti oceňovali králové i velmoži.
(pokračování příště)
15. 6.
Pohlednice
z cest
Moc pozdravů
z dovolené na řeckém ostrově Thassos
posílají
Dlouháni a Kocouři
|
Ostrov Thassos
Nejsevernější z řeckých ostrovů Thassos leží naproti makedonskému pobřeží.
Pro své věčně zelené lesy a bohatou přírodu bývá nazýván smaragdem
Egejského moře. Od těchto lesů – Dasos – možná pochází i jeho
jméno, ale mně se líbí jiné vysvětlení:
Žil byl kdysi sidónský král Agénór a ten měl čtvero synů a dceru jménem
Európa. Európa byla velice krásná a tato krása předurčila její
osud.
Když se jednou procházela se svými družkami po kvetoucí louce, objevil
se před ní bílý býk se zlatými rohy, pokorně před ní poklekl a pohledem
ji vyzval, aby si na něho sedla. Jakmile tak učinila, vyskočil a pádil
k moři, do kterého se s ní vrhl a rychlostí delfína si to s ní namířil
na západ. Před býkem se vynořil z mořský vůz, který řídil bůh všech
moří Poseidón a rozrážel před nimi vlny. V dáli se objevila země, byl
to ostrov Kréta. Teprve zde se Europa dozvěděla, že jejím únoscem byl
sám Zeus, který se do ní zamiloval a změnil se v býka, aby se k ní mohl
přiblížit, aniž by to zpozorovala jeho žárlivá manželka Héra.
Nešťastný Europin otec, král Agénór, přikázal svým synům, aby se
vydali sestru hledat a bez ní se nevraceli zpět.
Bratři se rozešli do čtyř stran světa, a protože Europu nikde nenalezli,
vybral si každý z nich nový domov: Kadmos po nesčetných dobrodružstvích
založil Théby, Kilix se usadil v Kilikii, Foiníx zůstal v Africe a dal jméno
Punům a konečně Thasos se vylodil na ostrově, který osídlil a těžil ve
zdejších bohatých nalezištích zlato. Ostrovu pak zůstalo jeho jméno - Thassos.
Evropa, kde se vzala?
Co to je za otázku? Předchozí báje o Europé přece vysvětluje
vše.
Nevysvětluje. Má se to trochu jinak:
Slovo Evropa vzniklo z akkadského ereb nebo irib, tj.západ, západní
země, země kde zapadá slunce (slovo nalezeno již ve 2.stol.př.Kr.) v
protikladu ke slovu
asu, tj.východ, rozbřesk, východní země – Asie. (Někdy se oba světadíly
označují souhrnným názvem
Euroasie). Od Semitů převzali toto slovo Řekové.
Samotní Řekové však termínu Evropa používali sporadicky, Římané vůbec.
Také středověk tento termín neznal, pouze obyvatelé dnešní Velké
Británie rozlišovali územně mezi svými ostrovy a kontinentem (Evropou).
Termín Evropa se objevuje teprve na mapách v 15. a 16.století vlivem
objevných cest jako výraz pro vyjádření územního celku, ze kterého byly
tyto cesty organizovány, jako kartografická pomůcka, bez politického
významu.
14. 6.
Průzkumná
cesta
O víkendu jsme
se s Táňou vydali do řevsky ještě neprobádaných končin
Královského hvozdu, tam, kde Šumava pozvolna ztrácí výšku a přechází
ve zvlněné a pusté luční enklávy mezi Svatou Kateřinou a Všeruby,
aby posléze strmě se vzepjala do vzdálených kopců Českého lesa.
Projeli jsme také na kole údolím Úhlavy, které se za Nýrskou
nádrží zužuje a od Hamrů prudčeji stoupá směrem k Železné Rudě.
Vytipovali jsme dva penziony, kde by náš spolek mohl hlavu složit, neboť
tento kraj Šumavy, jemuž vévodí výrazný vrchol Ostrého jako
spojnice Čech i Bavorska, rozhodně stojí na naši návštěvu.
Jarda
|
Královský hvozd
Královský hvozd*
- pod tímto názvem je již od roku 1273, kdy natrvalo tuto oblast
připojil k Čechám král Přemysl Otakar II., označován územní pás podél
jihozápadní hranice Čech
od Svaté Kateřiny poblíž Nýrska až po Knížecí Pláně, který tvořil
přirozenou, pralesem porostlou hranici zabraňující vpádu nepřátel do
země. Od té doby byl hvozd dáván panovníkem do zástavy různým
šlechtickým rodům. Pro potřeby obrany a územního spravování vznikla
jakási správní centra - Královské rychty. Byly to Svatá Kateřina,
Hamry, Hojsova Stráž, Zejbiš, Kochánov, Zhůří pod
Javornou, Stodůlky a Stachy.
* Vně českých hranic byl nazýván Nortwald, zatímco české straně se přikládalo označení
"silva bohemica" a asi od 14. století pak krátký název Hvozd, jak najdeme v Dalimilově veršované Kronice.
Historie mýdla část
1.
(Dějiny pohodlí VI.)
Do devatenáctého století lidé voňavé mýdlo neznali. K osobní hygieně
sloužily pouze navlhčené hadříky a mnohdy ani to ne. Za jakési
předchůdce mýdla se dá označit popel či dokonce moč. Prádlo se pralo
tak, že se špína buďto vytloukala dřevěnými palicemi, nebo drhla pomocí
kamenů v potoce.
Dokonce ani staří, vznešení Římané nevoněli čistotou. Ve starém Římě
byly samozřejmostí nádoby na moč kolemjdoucích. Tu využívali majitelé
prádelen. K mytí se však mýdlo začalo využívat až mnohem později, kdy
se také stalo předmětem obchodu.
(pokračování příště)
11. 6.
Zprávy
řevské
Stav Řevů k dnešnímu dni jest poněkud nepřehledný. Z hlediska
cestovatelského se má asi takto:
Radim dlí v USA, kam před čtrnácti dny odletěl na tříměsíční
(!) brigádu, Jitka, Zdeněk a Marek si již týden užívají řeckého
tepla, dnes odjíždí Lenka s Kačkou do Chorvatska a Kája s
Tomášem míří do staré dobré Anglie.
Na to , že ještě nezačaly prázdniny, bych tento (možná neúplný) výčet
označil za velmi uspokojivý.
|
Fata Morgana
V Botanické zahradě hlavního města Prahy bude zítra v 10 hodin zahájen pravidelný provoz tropického skleníku
s romantickým názvem Fata Morgana.
Moderní skleník elegantního tvaru mírné vlnovky je zapuštěn do
skalnatého svahu jižní trójské stráně. Rostliny vysazené v přirozeném
terénu působí podobně jako ve volné přírodě. Skleník je rozdělen do tří
klimaticky odlišných částí. První představuje rostlinná společenstva
polopouští se suchomilnou vegetací s vysokým podílem sukulentů. Druhá
je věnována rostlinám nížinného deštného lesa a je v umístěno i
sladkovodní jezírko.Ve vitrínách pod vyhlídkovou terasou žijí pralesní
žabky rodu
Dendrobates. Třetí, nejmenší, ale speciálně chlazená část přibližuje
svět vysokých tropických hor. Návštěvník procházející skleníkem si
vychutná rozmanitost exotické přírody několika kontinentů, aniž by
opustil území Prahy.
Sukulentní skleník spojuje s druhou částí podzemní ražená štola, na
kterou navazuje prosklená chodba dělící sladkovodní jezírko na vody
Starého a Nového světa. V tropické a chlazené části skleníku je
vysázeno ve volném substrátu mnoho druhů nížinných a vysokohorských
druhů masožravých rostlin. Zastoupeny jsou například rody Nepenthes,
Heliamphora, Darlingtonia, Utricularia, Pinguicula, Drosera a další.
Botanická zahrada má v tuto chvíli jednu z nejrozsáhlejších sbírek
masožravých rostlin rohu Nepenthes, která čítá na 73 druhů.
Zahájení provozu skleníku pro veřejnost doprovodí od 12. do 27. června
výstava tropických motýlů volně poletujících mezi rostlinami. Chlazená
část zůstane uzavřena.
(...více)
Historie kapesníku část
2.
(Dějiny pohodlí V.)
Mimořádný význam měl kapesník v renesanci. Stal se oblíbeným dárkem.
Zhotovoval se z hedvábí a zdobil benátskou krajkou i vyšitým
monogramem. Mohl být tak krásný a zdobený, že existovala pravidla, kdo
si smí jaký pořídit. Tyto kapesníky nesloužily k utírání nosu, ale
nosily se jen jako ozdoba v ruce. K praktické potřebě byly utěráky,
utěráčky, rouchy a pásnice. V roce 1534 se v inventáři Erasma
Rotterdamského našlo dokonce 53 kapesníků, z nichž jen 18 bylo bez
ozdob... Předmětem obecnější potřeby se kapesník stal v 18. století. S
rozšířením šňupavého tabáku přestával být převážně ozdobou a stal se
praktickým doplňkem. Zároveň byl ukryt v kapse a odtud je také jeho
pojmenování. Od měšťanů pronikl později až k venkovanům.
Spotřeba kapesníků stále stoupala a s ní i nároky na jeho vzorování.
Byl zdoben ručním a později strojovým vyšíváním. Stal se důležitým
textilním zbožím v tuzemsku i v zahraničí. Do vzorování pronikly dobové
záliby a móda.
První český kapesník vznikl v okolí Jilemnice ve druhé polovině 19.
století. Zhotovovali jej čeští tkalci na ručních stavech. Byl ze lněné
příze nejprve celobílý, později zdobený a také barevný. Mnoho žen v
Podkrkonoší bylo zaměstnáno jeho obrubováním a ažurováním. O rozvoj
kapesníků se zasloužil Josef Gasner z Jilemnice, který je jako první
exportoval.
konec
10. 6.
Svátky - Svátek Božího těla
správně Slavnost Těla a Krve Páně (Sanctissimi Corporis et Sanguinis
Christi).
Svátek katolické církve, jenž se koná ve čtvrtek po Nejsvětější Trojici na památku ustanovení svátosti oltářní,
eucharistie, kterou podle evangelií ustanovil Ježíš Kristus při poslední večeři na Zelený čtvrtek.
První slavnost se konala v roce 1246 v Lutichu. Roku 1264 přikázal jí
papež Urban IV. pro celou církev. Slavnost se koná slavnou mší a
průvodem ke čtyřem oltářům, které by měly být obráceny na světové
strany.
Naše babičky vzpomínají na krásné průvody "Božího Těla" i ve starší
literatuře je těmto
výjimečným událostem církevního roku věnována pozornost, protože to
byla velká sláva pro celé město či obec a všichni se na ní těšili. Byla
to také velká společenská událost. Snad nejhonosnější průvody byly za
dob staré monarchie ve Vídni, kdy císař sám s obnaženou hlavou pěšky
kráčel za monstrancí s Hostií pod baldachýnem a tím všem národům dával
najevo, že nad ním je ještě někdo
mocnější, komu i on, mocnář jednou bude skládat účty a že pokora v jeho
poslání je zcela na místě. To je historie.
Dnes se stále konají slavné průvody v sousedním Bavorsku či v Rakousku. U
nás byl po nástupu komunismu v 50. letech tento veřejný projev církve tvrdě omezován,
nyní se však některé obce k tradici "Božího těla" pozvolna vrací.
Historie kapesníku část
1.
(Dějiny pohodlí V.)
Kapesník má opravdu bohatou historii. Ve starém Římě byl lněný šátek,
tedy nikoli kapesník v dnešním smyslu, přepychovým doplňkem. Nazýval se
sudarium. Otíral se jím pot a nosil se viditelně uložený v záhybech
roucha nebo na ňadrech. Byl totiž znakem urozenosti. Později, když se
zvýšila kultura stolování, dostal jméno mappaa a sloužil jako ubrousek
či ubrus. Býval bohatě protkán zlatem nebo zdoben třásněmi. Tento
přepych si mohli dovolit opravdu jen ti nejbohatší. V pozdní antice byl
šátek znakem odlišnosti a důstojnosti. Nosil se v levé ruce nebo byl
přehozen přes levé předloktí.
15. století již zná kapesníky jako doplněk ženského oděvu - šíří se z Itálie do Evropy. Svědčí o tom i italské pojmenování
fazzoletto, česky facalít.
pokračování zítra
9. 6.
Menigokok
Před chvílí jsem zaslechl zprávu o dalším úmrtí na nákazu meningokokem,
tentokrát na Moravě (předešlé případy byly hlášeny ze Severních Čech).
Vzhledem k tomu, že se mě na toto onemocnění tázalo i několik pacientů,
myslím, že bych měl podat něco informací i zvídavým Řevům.
Meningokokové onemocnění je bezesporu závažné. Probíhá ve formě zánětu
mozkových blan (meningitidy) nebo jako celkové horečnaté onemocnění
(sepse či toxický šok). Velmi často, v krátké době – během pouhých
několika hodin – vzniká z plného zdraví závažný, život ohrožující
klinický obraz.
Přenáší se vzdušnou cestou prostřednictvím kapének slin (při kašli či
kýchání). Mezi další způsoby přenosu patří přímý kontakt s nakaženou
osobou (např. líbání).
Je vyvoláno bakterií Neisseria meningitis, která se přirozeně vyskytuje v nose a krku asi u 5–10 % populace.
Nejběžnější sérologické skupiny, které v České republice způsobují invazivní meningokokové onemocnění, jsou B a C.
V roce 2003 onemocnělo v Česku 101 pacientů s meningitidou, deset z
nich zemřelo. V roce 2002 zaznamenali lékaři 122 případů meningokokové
nákazy. Úmrtím skončilo 20 z nich.
Všechny smrtelné případy, o nichž se letos psalo v tisku, byly způsobeny
meningokokem typu B, proti kterému ovšem neexistuje vakcína.
Onemocněním skupinou C je možné předcházet očkováním, které v organismu vyvolá tvorbu protilátek.
(...více)
Do Galerie zadarmo
Pokud bude zítra také takové vedro, jako má být dnes, můžeme využít dne
volného vstupu a jít se ochladit do klimatizovaných sálů Národní galerie
v Praze (otevřeno 10 -18 hod), čímž bychom si mimo jiné dokázali důležitost
umění jako opory nikoli jen duševní.
Na zítřek připadá výročí narození francouzského malíře, grafika a kreslíře
Gustava Courbeta (10.6.1819 - 31.12.1877).
(...více)
Historie záchodu (dodatky
II.)
(Dějiny pohodlí IV.)
Jak vidět, záchod se ukázal být tématem velmi nosným. Již jsem chtěl přejít
k jiným důležitostem, které nám zpříjemňují život, když tu vzpomněl
jsem si na další nezbytnost, jíž nelze pominout, totiž na toaletní papír.
Kdo si ještě pamatuje nedostatek toaletního papíru, dlouhatánské fronty
u drogérií jako jev předrevoluční, bude jistě blahořečit vynálezu
Američana Josepha Cayettyho z r. 1857. Před vynálezem toaletního papíru
se používaly zejména noviny. Sociální situace také rozhodovala o míře
pohodlí či utrpení u výše míněné činnosti. Dříve bohatí používali vlnu
či konopí*,
zatímco chudí svěřovali svá pozadí trávě, písku, kamení či vodě podle
místních zvyklostí. Ruský car si nechával svými podřízenými vyrábět
toaletní papír se speciálním potiskem zbraní.
Když jsme zmínili místní zvyklosti, je nutno upozornit na současnou
situaci v Indii, kde se místo toaletního papíru používá voda. Pokud se
ocitnete v jižní Indii, dobře si pamatujte, že pravou rukou se jí a
levá je využívána k sanitárním účelům. Situace je však zcela odlišná v
mnoha částech severní Indie, kde toto pravidlo nebývá tak striktně
dodržováno.
* Ve starém Římě se ke konečné očistě
používaly ručníky vymývané v bylinkách nebo pod tekoucí vodou.
8. 6.
Srdce Ludvíka XVII.
Po více než 200 letech bude dnes do královské hrobky v bazilice
Saint-Denis u Paříže uloženo srdce desetiletého krále, syna
gilotinovaných Ludvíka XVI. a Marie Antoinetty.
Po popravě krále (21. 1. 1793) odebrali komisaři vládnoucího Konventu v
noci 3. 7. 1793 královně čekající na smrt (poprava 16. 10. 1793) jejího
syna a svěřili ho do “péče” občana ševce Simona. Také on sice svůj
život ukončil pod břitem gilotiny za thermidorského převratu roku 1794,
avšak chlapec hrubé zacházení nepřežil a v nevyhovujících hygienickým
podmínkách zemřel na tuberkulózu. Do mlhy revolučního běsnění zahalená
smrt následníka trůnu zavdávala podněty k řadě spekulací. Na scéně se
například objevil jistý Wilhelm Naundorf, který se až do své smrti v
roce 1845 vydával za dědice francouzského trůnu.
(...více)
Historie záchodu (dodatky
I.)
(Dějiny pohodlí IV.)
Zatímco v roce 1519 normandská vláda ve Francii vydala opatření, které
ukládalo zřízení toalety a kanalizace v každé domácnosti, v Anglii
prošel podobný zákon až r. 1848.
Roku 1859 byla vyrobena toaleta zdobená zlatem pro královnu Viktorii.
První oddělené záchodky se objevily v jedné pařížské restauraci u
příležitosti taneční zábavy r. 1739.
Zde poprvé byly použity obrázky panáčka a panenky.
7. 6.
Keltská
kytara
Čajovna Měsíční
kočka, je příjemný podnik v Zubatého ulici na Smíchově, kde mívají
na programu nejen zajímavé pořady z oblasti duchovních nauk, ale také
zde provozují koncerty hudby, která se tak často z rozhlasu či
televize neline.
Rád bych vás upozornil na slavnou Keltskou kytaru (duo Michal
Hromek a Jaroslav Novák), na kterou se již několik Řevů chystá ( úterý
29.6.). Pokud se chcete přidat, zamluvte si vstupenky na telefonu 257 323
884 (po 16.hod), nebo kontaktujte Táňu.
|
Přechod Venuše přes sluneční kotouč
Zítra dojde k velice vzácnému úkazu, který každý z nás může spatřit
poprvé v životě. K poslednímu totiž došlo 6. prosince 1882, tedy před
121,5 roku. Jedná se bezpochyby o nejdůležitější astronomickou událost
letošního roku.
Úkaz začne vnějším „dotykem“ Venuše se slunečním diskem v 7:20 na
levém dolním okraji Slunce. Celý kotouček planety Venuše „vstoupí“ na
sluneční kotouč v 7:39. Kotouček Venuše se bude pomalu posouvat přes
Slunce – střed úkazu nastane v 10:22. Ve 13:04 začne Venuše
„vystupovat“ ze slunečního disku. Úkaz definitivně skončí ve 13:23,
kdy Venuše sluneční disk zcela „opustí“.
(...více)
Historie záchodu 4.
část
(Dějiny pohodlí IV.)
Patent prvního skutečného splachovacího záchodu na světě (WC - Water
Closet) přihlásil roku 1775 Alexander Cummings, anglický hodinář, který
vymyslel posuvný uzávěr mezi mísou a odpadem. Do té doby,
jak už jsme se na začátku zmínili, používala chudina obyčejné kýble, v
lepším případě dřevěné latríny, a vznešení páni, hrabata a králové
elegantní a bohatě zdobené nočníky (pro cestovní účely ukládané do
kožených pouzder), zavírací stoličky potažené sametem nebo saténem a
zdobené třásněmi, zlatými hřebíky a stužkami, cestovní latríny a tzv.
bourdalou (dámské nočníky). Na nich plánovali vraždy (Richard III.) a
byli také vražděni (skotský král James I., Král Edmund „Železný“).
První veřejné splachovací záchody byly otevřeny ve Fleet Street v
Londýně roku 1852, ale byly jen pro pány. Pro dámy byly otevřeny
později v Bedford Street. Byly dílem sira Samuela Petoa, stavebního
podnikatele, který postavil mimo jiné i Nelsonův sloup na Trafalgar
Square v Londýně, a sira Henryho Cola. Poplatek činil dvě pence „za
použití základního vybavení“ a očekávalo se, že přinese zisk! Bohužel
však v průběhu prvního roku navštívilo veřejné toalety jen 82 lidí,
přestože se rozdalo 50 000 letáčků s vysvětlením, k čemu slouží.
Navzdory tomuto nezdaru byly v roce 1855 otevřeny další veřejné
toalety, jejichž majitelem byla tentokrát londýnská městská správa.
Platila se tu jen jedna pence. Pánové však – pokud stáli – neplatili.
Na přelomu století byly inovace splachovacího záchodu téměř denní
záležitostí. Mezi léty 1900 a 1932 obdržel patentní úřad Spojených
států na 350 návrhů. Ale jen dva z těchto novátorů měli úspěch :
Charles Neff a Robert Frame, jejichž splachovací záchod se stal později
normou.
konec
4. 6.
Letní shakespearovské slavnosti 2004
Při posledním spolkovém divadle padl dotaz ohledně naší eventuální návštěvy shakespearovských
slavností na Pražském. Hradě. Co nás tam vlastně čeká?
Letní shakespearovské slavnosti (25.6. -12.9.) se letos odehrají ve znamení premiéry
Romea a Julie. Inscenaci s pozoruhodným hereckým obsazením
režíruje Martin
Huba, jehož nastudování slibuje roztančené, energické představení s
baletními scénami a neokoukanými hlavními představiteli. Ty obklopí
herecké hvězdy, které režisér často vytipoval z předchozí úspěšné
spolupráce. V obsazení Romea a Julie tak figuruje například Emília
Vášáryová, Bohumil Klepl, David Suchařípa, Jan Vlasák nebo Marek
Vašut.
Obsazení ústředního mileneckého páru předcházel velký konkurz v Praze a
Bratislavě, na které se přihlásilo přes dvě stě adeptů. Roli Julie
nakonec získala Kateřina Čapková, devatenáctiletá studentka herectví
pražské Státní konzervatoře. Alternovat ji bude Zuzana Vejvodová, známá
z Divadla na Fidlovačce nebo divadelní verze muzikálu Rebelové.
Jako Romea uvidíme dvaadvacetiletého Jiřího Hájka: talentovaný mladík
letos končí studium JAMU v Brně. Alternace Romea se zhostí Ladislav
Hampl z Divadla na Vinohradech.
Zájem řevstva o toto představení musíme ještě zmapovat.
Historie záchodu 3.
část
(Dějiny pohodlí IV.)
Pecunia non olet, tedy peníze nesmrdí, opáčil prý římský císař
Vespasianus na výtku svého syna, že zdaňuje používání veřejných toalet
( r. 69. ). Staří Římané měli už před 2000 lety záchody s kanalizací
(cloaca maxima) a jejich zbytky nalézáme nejen v Evropě (Pompeje,
Ostia), ale i v
Africe. Původně byly umístěné v rohu kuchyně, později ve vzdálenější
části domu. Nejjednodušší typ měl pouze stupínky pro nohy, lépe
vybavené záchody byly opatřeny dřevěným , kamenným, nebo cihlovým
sedátkem.
Víme také o velkých honosných a luxusních latrínách, které byly
obkládány mramorem a to dokonce barevným mramorem, což je v podstatě
výraz sociální prestiže. Tyto honosné záchody jsou známy z
archeologických vykopávek. Velmi dlouho bylo těžké rozpoznat, k čemu
tyto místnosti sloužily, protože pro nás je to přeci jenom dost
zvláštní představa, když uvidíte čtvercovou nebo apsidovou místnost, ve
které máte čtyřicet otvorů a představit si římské dominy, jak tam
zasedají a povídají si nebo dokonce diskutují na vážná témata, není asi
pro našince úplně jednoduché.
Římská společnost však nebyla prudérní, její příslušníci tolik
neintimizovali činnosti spojené se sexem či vyměšováním,
a tak se kamenné lavice, na nichž vysedávala často vybraná společnost,
mnohdy stávaly důležitým fórem.
V postranních ulicích stály veřejné záchodky a pisoáry fungovaly i v
průchodech domů. Na jejich stěny Římané malovali magické symboly, které
je měly chránit před nákazou infekcí. Když nebyly latríny v dosahu,
používal se nočník, o který se staral speciálně k tomu najatý sluha
(Petronius popisuje typické luskání, kterým pán v případě potřeby sluhu
s nádobou přivolával).
pokračování
3. 6.
Historie záchodu 2.
část
(Dějiny pohodlí IV.)
Dříve než vymyslel Angličan John Harington záchod se splachováním na principu ventilu
a dal jej roku 1597 nainstalovat v richmondském paláci královny Alžběty I.,
která si už delší dobu stěžovala na zápach nevyčištěných nočníků
(stojí za zmínku, že Angličané na jeho počest říkají dodnes záchodové míse
john),
měl splachovací záchod za sebou již dlouhou minulost.
Prozatím nejstarší splachovací záchod byl nalezen ve vykopávkách
knósského paláce na Krétě z období asi 3000 až 1500 let př.Kr. Kromě
dřevěného sedátka byl vybaven nádržkou na vodu, která se přiváděla z
cisteren na dešťovou vodu. Rovněž královská koupelna s freskovou
výzdobou stěn a terakotovou vanou s basreliéfy vodních motivů s rákosím
svědčí o poměrně slušné hygienické úrovni - alespoň na královském
dvoře.
V Indii asi 62 km od města Ahmedabad v západní Indii se kolem r. 2500
př.Kr. používaly splachovací toalety s poklopy. Trůní typ klozetu,
vytesaného z vápence, byl znám již ve starém Egyptě kolem r. 2100.
V Babylónii se záchod vyskytoval ve formě pozemního otvoru, v paláci
Sargona Velikého bylo však nalezeno šest toalet s vysokým sedátkem. V
řeckém
Olynthu, metropoli zničené Filipem Makedonským v r. 432 př.Kr., byly
domy vybaveny koupelnami a latrínami.
pokračování zítra
Krávy nám řeknou, jací jsme.
Ulice i parky historické Prahy zaplnily na několik letních měsíců stovky pasoucích se
krav, jež avantgardně ztvárnili tuzemští známí i začínající umělci.
Při závěrečné aukci v říjnu pak budou vybrané sochy draženy a takto získané
finanční prostředky připadnou na dětské charitativní projekty.
Od června až do září zavítal tedy do Prahy světový kulturní projekt CowParade,
který pochází z Curychu, kde se místní obchodníci v roce 1998 pokoušeli
zvýšit turistický ruch. A úspěšně! Od té doby tento happening pod
otevřeným nebem hostilo už 18 světových metropolí. Letos se Městem krav
vedle Prahy stanou i Harrisburg v Pennsylvánii, anglický Manchester a
švédský Stockholm.
Cow Parade Prague 2004 bude spojena s řadou doprovodných aktivit, které letošní léto v Praze naplní zážitky a zábavou!
(...více)
2. 6.
Prázdniny
2005
V pondělí jsem vám představil Vranov nad Dyjí, místo našeho možného
prázdninové pobytu v posledním červencovém týdnu (23.7.-30.7.2005).
Ve Vranově jsme vytipovali penzion, jehož služby, umístění i ceny nám
připadly v tomto regionu nejlepší.
Penzion Kormorán
je umístěn v poklidném až intimním prostředí při břehu řeky Dyje a
vytváří uzavřený areál, velmi vkusně aranžovaný, s travnatými plochami
v odpočinkové zóně. Je stranou jakékoliv dopravní frekvence a přitom
vzdálen jen asi l km od centra Vranova n/D a 10 minut od hráze přehrady
a 20 minut od pláže. Ubytování nabízí v 1, 3 a 4 lůžkových
pokojích, k jejichž výbavě patří sprchový kout a WC. Ve společenské
místnosti je TV. Snídaně, bufet. Má vlastní parkoviště vozidel v
areálu. Ceník
|
Historie záchodu 1.
část
(Dějiny pohodlí IV.)
Při naší nedávné spolkové návštěvě hradu Pernštejna nám byl
ukázán i středověký záchod zvaný prevét,
který se obecně na
hradech vykytuje v podobě arkýře neseného dvěma krakorci nad hradním
příkopem nebo je také umísťován do výklenků ve zdech. Sedadlo mívá z
kamenné plotny, odpad padal k patě zdi. Je možné se setkat například i
s prevétem proplachovaným dešťovou vodou.
Patrně nejstarší prevét v Čechách najdeme na hradě Přimda. Pochází z
doby románské, z první poloviny 12. století. Je suchý, s dřevěnou
klapnou na "šupně", proti spodnímu průvanu a postavený je z kamenných
kvádrů. Je stále k použití.
Ve městech sloužily od 13. století pro ukládání nečistot z domácností
odpadní jímky. Mohly být zakryty dřevěnou konstrukcí se stolicí nebo
jen prknem, neobvyklý nebyl ani záchod společný pro několik domů. Na
venkově byl záchod většinou doplňkem hnojiště, objevují se první -
dnešnímu člověku stále povědomé - budky. Od 16. století se začínají
používat přenosné stolice, například ve florentských palácích. Od 18.
století, kdy vznikají toaletní pokoje, bývaly jejich součástí nebo byly
umístěné v ložnicích. Přenosná stolice byla dřevěná konstrukce s
vyjímatelnou porcelánovou mísou. Zvláštní pozornost byla hygieně
věnována v klášterech. Příkladem je klášter v Plasích, kde se dokonce
dochovalo barokní sociální zařízení z první poloviny 18.století, včetně
pisoárů. Jednotlivé kobky byly odvětrané do komína a odpad sveden do
slepého ramene řeky Střely. Vývoj záchodu ovšem nejzásadněji ovlivnil
vynález splachovacího záchodu se sifonem, tedy zápachovou vodní
uzavírkou.
pokračování zítra
Tanec Praha 2004
Dnes začíná XVI. ročník Mezinárodního festivalu soudobé
taneční tvorby a pohybového divadla
Tanec Praha. Zájemce čeká měsíční maratón úžasných představení, na
nichž vystoupí taneční soubory ze 14 zemí od Evropy po Afriku. Na závěr
je připraveno vystoupení, které se zcela jistě stane pro mnoho diváků
událostí sezóny. Do nové Sazka Arény přijede proslulý izraelský soubor
Batsheva Ensemble, aby českému publiku ukázal, proč sklízí
úspěchy po celém světě. Jejich hostování na Tanci Praha 1999 vzbudilo
obrovské nadšení a zapsalo se do dějin festivalu jako jedno z divácky
nejúspěšnějších
(...více)
1. 6.
Řevský
červen
V červnu nám již konečně začne léto (meteorologické dnes a astronomické
21. června). Zároveň je však pro tento měsíc tím nejtypičtějším
projevem příchod a začátek letního evropského monzunu, zvaného lidově
Medard, jehož první vlnu lze s poměrně vysokou pravděpodobností
očekávat na konci první červnové dekády, nezřídka se objevuje v právě v
den, kdy sv. Medard slaví svůj svátek, tj. 8. června.
8. června můžeme pozorovat i vzácný nebeský úkaz, který nikdo z dnes žijících lidí nemohl vidět:
Venuše - sesterská planeta Země - projde při pohledu ze Země přes sluneční disk.
Tento podivuhodný jev potrvá 6 hodin a bude viditelný z téměř celé Evropy, Afriky a Asie.
Z hlediska spolkového však bude červen nezvykle pustý. Slibované
divadlo se nekoná, neboť Ypsilonka odjíždí na turné do Kanady, plánovaný
výjezd do Kovářova na Lipně odpadá, protože všichni přihlášení
Řevové postupně odřekli a Cinda je každý pátek plně obsazena, takže
nejbližší spolkové setkání (seřvání) bude až 2. července tamtéž.
Nicméně ať tak či tak, nastává hlavní sezóna cestovatelů, ku které
nás zve i úvodní gif tohoto měsíce. Ať se nám tedy červen vydaří!
|
Realita a fikce - Opravdu způsobuje kouření
rakovinu plic?
Včera proběhl Den bez tabáku a ze sdělovacích prostředků se na nás
hrnula statistická čísla dokládající vysokou úmrtnost kouřících na
rakovinu. Ale jak to tak bývá, nemusí být vše takové, jak se nám tvrdí.
Předložím vám nyní několik přinejmenším zarážejících skutečností,
o kterých se nikde příliš nemluví:
1) V předkolumbovské Americe se tabák užíval po staletí s tím, že
kouření doutníků a cigaret je nejen relaxační, ale kromě toho léčí
kašel a další lehká onemocnění.
2) Navzdory tomu, že počátkem 20. století kouřil téměř každý druhý člověk,
zůstal výskyt rakoviny plic na nízké, téměř nepodchytitelné úrovni.
3) Připomeňme si, že aby libovolná teorie byla vědecky akceptovatelná,
musí být nejprve prokázána v souladu s tvrdými požadavky, na nichž se
vědci všeobecně dohodli. Především musí být izolován podezřelý agens
[zde tabákový kouř] a poté použit v důkladně kontrolovaných
laboratorních experimentech k předvedení deklarovaného výsledku, to
znamená rakoviny plic u savců.
Přesto, že v rámci nejrůznějších vědeckých pokusů byly doslova desítky
tisíc obzvlášť náchylných myší a krys vystaveny ekvivalentu 200 cigaret
denně, a to až na několik let, nakonec se
ani jednou u žádné z nich nepodařilo vyvolat rakovinu plic!
(...více)